Reportáže zvonku: Hrebeň tribečských hôrok nad Klátovou Novou Vsou má neobyčajnú atmosféru

Keď sa povie hrebeňovka, nie je potrebné si okamžite predstavovať Nízke Tatry alebo Veľkú Fatru. Svoje hrebene majú predsa všetky pohoria, takže dobrodružné prechody viacerých vrcholov sa dajú absolvovať v podstate v akomkoľvek horstve. Aj v lesoch nad dedinou Klátova Nová Ves. Tribečské hôrky Kostrín (390 m n. m.), Plešovica (420 m n. m.), Vres (485 m n. m.), Kozlica (498 m n. m.) a Trniny (495 m n. m.) sú tu totižto naukladané jedna vedľa druhej a vytvárajú prekrásnu líniu vhodnú na okružnú turistiku.

Séria článkov Reportáže zvonku zachytáva turistické dobrodružstvá od výmyslu sveta, ktoré sú situované do regiónu Horná Nitra. Táto séria vznikla vďaka dobrým ľuďom, ktorí hrdinsky odložili domáce papuče, nabalili si ťažký turistický batoh a vyrazili spolu s autorom do divočiny. Upozornenie: Niektoré reportáže sa v matnom svetle displeja môžu javiť dramatickejšími, než v skutočnosti boli.

29. január 2022

Kúzelné ráno

Prebúdzame sa do nádherného rána. Všetko je biele, namrznuté a krásne ožiarené vychádzajúcim slnkom. Hoci predpoveď počasia hlási narastajúcu oblačnosť, toto ráno považujeme za zázrak. Večer pred našou plánovanou výpravou výdatne pršalo. Uprostred noci však prišla víchrica s mohutným snežením. Počasie nám teda pripravilo krásne prekvapenie a bolo už len na nás, ako s týmto darom naložíme.

príroda ráno čarovala, foto: Radovan Števula

Tribečské hôrky

Odhodlaní sadáme do áut a vyrážame do Klátovej Novej Vsi. Cesty sú miestami neupravené a drží sa na nich niekoľkocentimetrová vrstva snehu. Z kopca pri dedinke Turčianky sa nám ukazujú zvlnené krivky pohoria Tribeč. Cieľom našej turistiky sú práve jedinečné tribečské hôrky tvoriace veľmi dlhú severnú rázsochu Javorového vrchu. Tieto vŕšky neprepája žiadna turistická značka a my si uvedomujeme, že budeme odkázaní len na lesné cesty, zvážnice, úzke chodníčky alebo predieranie sa divočinou. Všetci preto vopred počítame s neistotou, ktorá občas sprevádza výlety do pohoria Tribeč.

Starobylé hradisko Kostrín a nádherná Plešovica

Automobily nechávame na parkovisku v strede obce a popri neobarokovom kaštieli sa dostávame na okraj dediny. Vyasfaltované cesty strieda široká lesná zvážnica, ktorá sa vinie východným úbočím hôrky Kostrín. Turistika začína. Počas výstupu na prvú hôrku si našu pozornosť kradnú najmä pozostatky prastarého hradiska. V teréne sa dajú ľahko rozoznať zvyšky obranných valov. Hoci prvý vrch našej hrebeňovky neponúka žiadne výhľady, toto miesto je zaujímavé svojou historickou atmosférou.

obranný val starobylého hradiska Kostrín, foto: Radovan Števula

Výstupom na zalesnený Kostrín sa dostávame zároveň aj na náš cieľový hrebeň. Prudšie sklony strieda zvlnená línia horského prstenca tribečských hôrok. Po pár minútach putovania si všímame, že okolitá krajina postupne mení svoj charakter. Vysokých stromov ubúda, objavujú sa menšie kríky, les ustupuje otvoreným lúčkam a my sa dostávame k ďalšej hôrke. Plešovica si okamžite získava naše srdcia. Je to nádherné miesto, ktoré ponúka príjemný oddych a pestrú škálu krásnych výhľadov na dolinu potoka Vyčoma s ospalými dedinami Klátova Nová Ves, Ješkova Ves a Veľký Klíž.

prechod otvorenou krajinou na Plešovici, foto: Jozef Števula

Čiernobiely Vres a dlhý chrbát Kozlice

Po krátkom oddychu na Plešovici pokračujeme ďalej. Okrem kilometrov pribúda aj oblačnosť a slnečných lúčov je menej. S prekvapenými výrazmi na tvárach sa ocitáme na skalnatej hôrke, ktorá pôvodne ani nebola súčasťou našich plánov. Tento vrch je síce zakreslený na niektorých mapách, no žiadna z nich neprezrádza jeho meno. Bezmenná hôrka leží na hrebeni niekde medzi Plešovicou a Vresom. Pri strmom zostupe z nej na chvíľku strácame chodník. Intuitívne hľadáme cestu, ktorá by nás priviedla na Vres.

hrebeň má aj strmé pasáže, foto: Radovan Števula

O niečo neskôr nachádzame v čerstvom snehu nádejnú cestičku. Jej sklon sa prudko dvíha a to nás ubezpečuje, že kráčame dobre. Vres nás privíta už pomerne sychravým počasím. Je zamračené a o slovo sa hlási aj vietor, preto sa hore príliš nezdržujeme a zostupujeme na lúku medzi Vresom a Kozlicou. Počas zostupu si vychutnávame pohľady na zaujímavé skalné útvary tejto tribečskej hôrky. Absencia slnečných lúčov vytvára ilúziu, že je všetko čiernobiele.

čiernobiela silueta Vresu, foto: Radovan Števula

Z lúky pod Vresom nás čaká posledný strmý výstup na vrchol Kozlice. Kráčame lesom, ktorý má úžasnú atmosféru. Všade je hrobové ticho a vysokánske stromy sú z jednej strany pokryté nafúkaným snehom.

tichý les medzi Vresom a Kozlicou, foto: Jozef Števula

Lavička na Kozlici ponúka priestor na dlhší oddych. Hoci počasie už nie je také prívetivé ako ráno, využívame túto možnosť. Po doplnení energie pokračujeme v putovaní. Z Kozlice je to len kúsok na Trniny, poslednú hôrku na našej trase. Hrebeň je v týchto miestach holý a veľmi úzky. Na západe sa nám ukazuje obrovský kameňolom v Krnči a sivobiela krajina v okolí Topoľčian. Na juhu zase hlavný hrebeň pohoria Tribeč s Javorovým vrchom.

vrchol Kozlice a v pozadí sivobiela krajina Topoľčian, foto: Radovan Števula

Naspäť do Klátovej Novej Vsi

Za hôrkou Trniny sa úzky hrebeň postupne rozširuje a výhľady zostávajú za nami. Prichádzame k barinám, ktoré slúžia ako útočisko pre divú zver. Všade je veľa stôp. Po hrebeni by sa dalo pokračovať ďalej až k Javorovému vrchu, ale nám nateraz stačilo. Začíname zostupovať. Miestami veľmi nevýrazný chodník nás privádza do úzkej dolinky. Po niekoľkých minútach chôdze sa dostávame na miesto, ktoré je nám už dobre známe. Míňame zvyšky vápenky v lokalite Cibajky a o niečo neskôr aj horáreň.

komín starej vápennej pece v lokalite Cibajky, foto: Radovan Števula

Do Klátovej Novej Vsi sa dostávame po asfaltke kopírujúcej líniu Hradského potoka. Počasie sa opäť zhoršilo a v porovnaní s raňajšou idylkou na nás pôsobí úplne protikladne. Sneh sa tu dole už roztápa, je celkom zamračené a krajina má smutný odtieň. My sme však veselí a radujeme sa z toho, že sme mohli stráviť nádherné chvíle na krásnom hrebeni tribečských hôrok. Potulky pohorím Tribeč majú vždy svoje čaro a neobyčajnú atmosféru.