Reklama firmy Baťa – Geniálny ťah kráľa obuvi

12

Známy výrok Každá kríza so sebou prináša aj príležitosť sa dnes používa tak často, že pomaly stráca na svojom silnom význame a pôsobí unaveným dojmom. Príklady z minulosti však podčiarkujú veľkú váhu tohto tvrdenia. Do kritickej situácie sa dostala aj firma Baťa. Riešenie, s ktorým prišiel Tomáš Baťa, je ukážkovým príkladom toho, ako z krízy spraviť príležitosť a vyťažiť z nej maximum.

Politické vedenie Československej republiky sa v roku 1922 rozhodlo skokovo navyšovať kurz koruny. Tento zámer získal aj podporu verejnosti. Vyšší kurz by však nepriaznivo pôsobil na podnikateľský sektor a export tovarov do zahraničia. Tomáš Baťa sa prihováral za to, aby bola koruna skôr zastabilizovaná, čo by umožnilo pokojný rozvoj československého priemyslu. V diskusiách s čelnými predstaviteľmi štátu však neuspel.

Risk je zisk

Preto sa veľkopodnikateľ odhodlal k riskantnému kroku. Začiatkom septembra 1922 znížil ceny svojej obuvi na 50%, celú republiku zaplavil pútavými letákmi a plagátmi „Baťa drví drahotu“ a vypredal svoje preplnené sklady. V rámci tohto odvážneho kroku v čase krízy boli zavedené aj slávne baťovské ceny končiace cifrou 9. Len počas prvého dňa veľkej akcie sa predalo viac ako 99 000 párov obuvi za 8,1 milióna korún.

Typické baťovské deviatkové ceny, zdroj: voľne dostupné dobové periodikum

Plagáty „Baťa drví drahotu“ boli vynikajúco spracované a niesli v sebe silný odkaz. Zo strany firmy Baťa išlo o vynikajúci psychologický ťah. Slovo drahota sa v danom roku stalo zrejme najpoužívanejším slovo v Československu. V ľuďoch vyvolávalo skutočný strach, neistotu a existenčné obavy. Zrazu sa však objavil Baťa, ktorý sa drahoty nebál a bol pripravený postaviť sa jej zoči-voči.

Originálny plagát „Baťa drví drahotu“, zdroj: http://tomasbata.org/galerie/

Kráľ obuvi

Toto riskantné rozhodnutie Tomáša Baťu malo obrovský úspech. Podporil ním československú vládu, rozhýbal trh s obuvou a v tržbách inkasoval peniaze vo zvýhodnenom menovom kurze. Získané financie okamžite investoval, čo prispelo k významnému rozvoju jeho firmy.

Geniálnym obchodným ťahom v podobe zníženia cien topánok na polovicu v roku 1922 získal Tomáš Baťa zákazníkov. A týchto zákazníkov už nikdy nestratil. Stal sa tak kráľom obuvi v Československu. Neskôr sa mu podarilo toto postavenie získať aj v celosvetovom meradle.

V ďalšom článku série Reklama firmy Baťa sa spoločne pozrieme na filmovú reklamu. Ešte predtým sa môžete vrátiť k predchádzajúcim článkom o Modernom reklamnom oddelení firmy Baťa a o Plagátoch, heslách a novinách firmy Baťa.

Zdroje:

  • BROŽ, Ivan. Sága rodu Baťovcov. Bratislava, 1990.
  • BUBENÍKOVÁ, Ľuba. Odkaz Tomáša Baťu – zakladateľa. Partizánske, 2000.
  • HAVIAR, Tomáš. Baťovská architektúra na Slovensku. Martin, 2012.
  • HLOUCHOVÁ, Kateřina. Filmová reklama firmy Baťa do roku 1938. Brno, 2009.
  • LEŠINGROVÁ, Romana. Baťova soustava řízení. Uherské Hradiště, 2007.
  • ORAVOVÁ, Monika. Reklama a propagace firmy Baťa ve Zlíne (1894-1945). In: Zlínsko od minulosti k současnosti. Zlín, 2002.
  • POKLUDA, Zdeněk. Baťa – Inspirace pro Československo. Zlín, 2018.
  • POKLUDA, Zdeněk. Člověk a práce z ekonomických principů a vizí Tomáše Bati. Zlín, 2015.