Známy výrok Každá kríza so sebou prináša aj príležitosť sa dnes používa tak často, že pomaly stráca na svojom silnom význame a pôsobí unaveným dojmom. Príklady z minulosti však podčiarkujú veľkú váhu tohto tvrdenia. Do kritickej situácie sa dostala aj firma Baťa. Riešenie, s ktorým prišiel Tomáš Baťa, je ukážkovým príkladom toho, ako z krízy spraviť príležitosť a vyťažiť z nej maximum.
Politické vedenie Československej republiky sa v roku 1922 rozhodlo skokovo navyšovať kurz koruny. Tento zámer získal aj podporu verejnosti. Vyšší kurz by však nepriaznivo pôsobil na podnikateľský sektor a export tovarov do zahraničia. Tomáš Baťa sa prihováral za to, aby bola koruna skôr zastabilizovaná, čo by umožnilo pokojný rozvoj československého priemyslu. V diskusiách s čelnými predstaviteľmi štátu však neuspel.
Risk je zisk
Preto sa veľkopodnikateľ odhodlal k riskantnému kroku. Začiatkom septembra 1922 znížil ceny svojej obuvi na 50%, celú republiku zaplavil pútavými letákmi a plagátmi „Baťa drví drahotu“ a vypredal svoje preplnené sklady. V rámci tohto odvážneho kroku v čase krízy boli zavedené aj slávne baťovské ceny končiace cifrou 9. Len počas prvého dňa veľkej akcie sa predalo viac ako 99 000 párov obuvi za 8,1 milióna korún.
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/06/Ročník-II.-číslo-45-Šimonovany-Baťovany-8.-novembra-1940-strana-5.-684x1024.jpg)
Plagáty „Baťa drví drahotu“ boli vynikajúco spracované a niesli v sebe silný odkaz. Zo strany firmy Baťa išlo o vynikajúci psychologický ťah. Slovo drahota sa v danom roku stalo zrejme najpoužívanejším slovo v Československu. V ľuďoch vyvolávalo skutočný strach, neistotu a existenčné obavy. Zrazu sa však objavil Baťa, ktorý sa drahoty nebál a bol pripravený postaviť sa jej zoči-voči.
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/06/01_bata.jpg)
Kráľ obuvi
Toto riskantné rozhodnutie Tomáša Baťu malo obrovský úspech. Podporil ním československú vládu, rozhýbal trh s obuvou a v tržbách inkasoval peniaze vo zvýhodnenom menovom kurze. Získané financie okamžite investoval, čo prispelo k významnému rozvoju jeho firmy.
Geniálnym obchodným ťahom v podobe zníženia cien topánok na polovicu v roku 1922 získal Tomáš Baťa zákazníkov. A týchto zákazníkov už nikdy nestratil. Stal sa tak kráľom obuvi v Československu. Neskôr sa mu podarilo toto postavenie získať aj v celosvetovom meradle.
V ďalšom článku série Reklama firmy Baťa sa spoločne pozrieme na filmovú reklamu. Ešte predtým sa môžete vrátiť k predchádzajúcim článkom o Modernom reklamnom oddelení firmy Baťa a o Plagátoch, heslách a novinách firmy Baťa.
Zdroje:
- BROŽ, Ivan. Sága rodu Baťovcov. Bratislava, 1990.
- BUBENÍKOVÁ, Ľuba. Odkaz Tomáša Baťu – zakladateľa. Partizánske, 2000.
- HAVIAR, Tomáš. Baťovská architektúra na Slovensku. Martin, 2012.
- HLOUCHOVÁ, Kateřina. Filmová reklama firmy Baťa do roku 1938. Brno, 2009.
- LEŠINGROVÁ, Romana. Baťova soustava řízení. Uherské Hradiště, 2007.
- ORAVOVÁ, Monika. Reklama a propagace firmy Baťa ve Zlíne (1894-1945). In: Zlínsko od minulosti k současnosti. Zlín, 2002.
- POKLUDA, Zdeněk. Baťa – Inspirace pro Československo. Zlín, 2018.
- POKLUDA, Zdeněk. Člověk a práce z ekonomických principů a vizí Tomáše Bati. Zlín, 2015.