Najväčšia sila plagátu spočíva v jedinečnej kombinácii obrazu, slova a farby. Práve vďaka tomuto magickému trojuholníku je plagát dlhé desaťročia najrozšírenejšou a najvyužívanejšou formou reklamy a dokáže osloviť obrovské množstvo ľudí. Okrem obchodu je táto forma prezentácie masovo nasadzovaná aj vo svete umenia. Originálne plagáty s pútavými a svojskými heslami s obľubou využívala aj firma Baťa.
Pre reklamné oddelenie spoločnosti Baťa bol plagát dlhé desaťročia najobľúbenejšou metódou propagácie a reklamy. Svoju nenahraditeľnú úlohu zohral vo všetkých kľúčových reklamných akciách a stratégiách. Firma si to plne uvedomovala, a preto pristupovala k tvorbe plagátov mimoriadne zodpovedne a maximálne tvorivo.
Výstižné plagáty s chytľavými heslami
Pokiaľ ide o samotnú podobu plagátov, firma Baťa si vytvorila vlastný štýl. Návrhári a výtvarníci dávali prednosť jednoduchosti, stručnosti a pôsobivosti. Veľkú pozornosť venovali kresbe, ktorej úlohou bolo verne zobraziť ponúkaný tovar. Plagáty firmy Baťa sa svojou jednoduchosťou podstatne odlišovali od pútačov konkurenčných spoločností so zložitou kompozíciou.
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/05/10_reklama-686x1024.png)
Neodmysliteľnou súčasťou plagátov boli heslá a slogany. Základná úloha reklamného hesla spočíva v rýchlom získaní pozornosti potenciálneho zákazníka, pričom využíva originálnu alebo vtipnú pointu.
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/05/7_reklama-828x1024.png)
Tomáš Baťa si bol vedomý, že je jeho zákazníci nepredstavujú jednotnú masu, a preto kládol veľký dôraz na detailné rozpracovanie cieľových skupín kupujúcich. Táto revolučná stratégia sa preniesla aj do tvorby plagátov a hesiel. Pre cieľovú skupinu deti bolo napríklad určené heslo „Paci, paci, pacičky – táta koupí botičky – Baťa“. Naopak, na dospelých zákazníkov počas jesene mierilo heslo „Ať si vítr venku skučí – my si vlezem‘ do papučí“. Rozdelenie zákazníkov však neprebiehalo len na základe veku. Firma Baťa sa efektívne dokázala zameriavať na špecifické profesie, športy alebo iné voľnočasové aktivity.
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/05/Ročník-II.-číslo-34-Šimonovany-Baťovany-23.-augusta-1940-strana-4.-766x1024.jpg)
Noviny ako ideálny prostriedok komunikácie
V poslednom roku prvej svetovej vojny sa Tomáš Baťa rozhodol založiť závodné noviny. Skúsenosti a teoretické poznatky o vydávaní novín načerpal v redakcii Lidových novin v Brne. Následne začal vydávať svoj závodný časopis s názvom Sdělení zřízenectvu firmy T.& A. Baťa, pričom išlo o jedny z prvých podnikových novín v strednej Európe. Úvodné číslo vyšlo 25. mája 1918.
Týždenník Sdělení postupne naberal na rozsahu a neskôr opustil areál obuvníckej fabriky. Od roku 1930 malo periodikum veľký novinový formát a zmenilo názov na Zlín. Noviny sa stali predobrazom pre podobné tlačoviny v ďalších baťovských mestách v Nemecku (noviny Baťa-Bericht), vo Francúzsku (noviny Pour tous Bataville a Vendeur) alebo v USA a Kanade (noviny Baťa News a Bata Bugle).
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/05/8083757809_95f0207e64_b.jpg)
V Baťovanoch pravidelne vychádzali závodné tlačoviny Budovateľ – Časopis podnikavej práce na Slovensku a Zpravodaj predavačov firmy Baťa. Vydávanie závodných novín bolo v tomto období pevnou súčasťou organizácie baťovej firemnej kultúry a jednou z najdôležitejších súčastí reklamnej stratégie.
![](https://www.batovany.sk/wp-content/uploads/2022/05/Ročník-II.-číslo-7-Bošany-Šimonovany-16.-februára-1940-strana-4.-669x1024.jpg)
V ďalšom článku série Reklama firmy Baťa sa spoločne pozrieme na jeden geniálny reklamný ťah kráľa obuvi. Ešte predtým sa môžete vrátiť k predchádzajúcemu článku o Modernom reklamnom oddelení firmy Baťa.
Zdroje:
- BROŽ, Ivan. Sága rodu Baťovcov. Bratislava, 1990.
- BUBENÍKOVÁ, Ľuba. Odkaz Tomáša Baťu – zakladateľa. Partizánske, 2000.
- HAVIAR, Tomáš. Baťovská architektúra na Slovensku. Martin, 2012.
- HLOUCHOVÁ, Kateřina. Filmová reklama firmy Baťa do roku 1938. Brno, 2009.
- LEŠINGROVÁ, Romana. Baťova soustava řízení. Uherské Hradiště, 2007.
- ORAVOVÁ, Monika. Reklama a propagace firmy Baťa ve Zlíne (1894-1945). In: Zlínsko od minulosti k současnosti. Zlín, 2002.
- POKLUDA, Zdeněk. Baťa – Inspirace pro Československo. Zlín, 2018.
- POKLUDA, Zdeněk. Člověk a práce z ekonomických principů a vizí Tomáše Bati. Zlín, 2015.